Lietuvos niveliacijos
Niveliacijomis vadiname tokius matavimo darbus, kurie duoda tarp atskirų vietų perauklėjimus ir jų aukštį viršum sutarto horizonto.
Aukščiai („altitudės") skaitomi paprastai nuo vidutinio jūros horizonto, bet ne visuomet jie yra suderinti. Išvengimui nesusipratimų, ypač prie didelių plotų, daromų atskiros, pagrindinės niveliacijos, vadinamos tikslingosios arba precizinės.
Niveliacijų pastovūs taškai, kurių nustatomos altitudės, vadinasi reperiais; jie arba daromi namų sienose, spižinės apskritos lentelės ar varžto su apskrita galva pavidale („markė"), arba statomi l,5 -2 m. gilume iš gelžbetoninių ar geležinių polių („požeminiai reperiai")....
1. Senų laikų niveliacijos
Seniausieji
atlikti Lietuvos teritorijoje niveliacijos darbai, tai, matyti, Nemuno
1804-1805 metų tarp Gardino ir Kauno niveliacija. 1803 metais tarp
Rusijos ir Prūsijos buvo sudaryta konvencija dėl bendro Nemuno vagos
reguliavimo. Tam tikslui buvo paskirta vokiečių ir rusų Inžinierių
komisija Nemunui tirti, pirmininkaujant garsiajam vokiečių hidraulikui
Eytelweinui; iš rusų pusės šioje komisijoje dalyvavo inžinierius
Teodoras Narbutas,
istorikas, autorius veikalo .Dzieje Narodu Litewskiego". Iš Narbuto
raštų turime pirmųjų patikimų žinių apie niveliaciją. Tyrinėjimų buvo ir
seniau, dar 18 amžiuje, bet neturint jų medžiagos negalima žinoti,
kokie matavimo darbai buvo tuomet daromi.
1823—24
metais buvo atliekama niveliacija upių Dubysos, Ventos, Nevėžio ir
Lėvens prie gen. Rokasovskio ir Karbonero kanalo tarp Nemuno ir Baltijos
jūros dviem variantais tyrinėjimų: vienas per Dubysą, Kurtavenų slėnį
ir Ventą, kitas per Nevėžį, upelį Sonžilą arti Panevėžio ir Lėvenį į Mūšą ir Lielupę.
Tarp 1829 ir 1844 metų buvo vedamas plentas iš Daugpilio į Varšuvą pro Kauną; be abejo, tada buvo irgi daroma niveliacija.
1857—59 metais Nemunas buvo niveliuojamas tarp Druskininkų ir vokiečių sienos; buvo manoma jį reguliuoti visame jo ilgyje.
Apie
1860 metus buvo daromi gelžkelių Petrapilis –Vilnius -Varšuva ir
Lentvaris - Virbalis tyrinėjimai, vėliau ir kitų gelžkelių ir plentų.
Tų
laikų niveliacijų medžiaga surinkta ir suvienodinta gen. A. Tillo,
kuris išleido 4 profilių atlasus ir gelžkelio stočių altitudžių sąrašą,
vad. katalogą (А. Тилло. Материалы по гипсометрии Европейской России. Свод нивеллировок железных дорог и каталог высот над уровнем моря железнодорожных станций. С. Петербург. 1884). Tikslumas tų darbų nedidelis ir pastovių pėdsakų neliko.
2. Rusijos Generalinio Štabo niveliacija.
Bendrą
Rusijos niveliacijų tinklą sudarė Generalinio Štabo Topografinis
skyrius: jo geodezistai praėjo su preciziniu niveliavimu daug tūkstančių
kilometrų, daugiausia gelžkelių linijomis. Lietuvos teritorijoje.
Topografinio skyriaus niveliacija atlikta 1872 - 1892 metais iš
Daugpilio per Vilnių į Gardiną, iš Lentvario į Virbalį pro Kauną, iš
Kaišiadorių per Šiaulius į Liepojų, iš Liepojaus per Palangą į
Nimerzatą.
Generalinio
Štabo niveliacijos surištos su Baltijos ir Juodąja jūromis ir su
užsienio niveliacijomis. Visos Rusijos niveliacijos tinklas
suskaičiuotas ištisai pulkininko Rilke, privestas prie vidutinio
Baltijos ir Juodosios jūrų horizonto ir paskelbtas sąraše altitudžių,
vadinamame Rilke katalogu (С. Д. Pылькe Каталог высот русской нивеллирной сети с 1871 по 1893 г. С. Петербург, 1894)
Po
1894 metų Rusijoje atlikta daug naujų niveliacijų, bet Lietuvos jos
beveik nepalietė. Todėl Generalinio Štabo tinklas ligi šiol lieka
vieninteliu, ir Rilkės katalogas nenustojo savo vertės.
Generalinio
Štabo niveliacijų pėdsakai - gelžkelio stočių Ir vandentiekio bokštų
sienose pastatytos apskritos spižinės markės su reljefiniu užrašu:
Нивеллировка Гл. Шт. ir pastatymo metai. Lietuvoje tokių markių buvo
apie 100, bet per karą sunaikinta daug gelžkelių namų kartu su markėmis.
Likusių keliolika turi būti gerai saugomos: tai pagrindiniai Lietuvos
reperiai.
Paduodu: kai kurių likusių altitudes (markės centro):
Virbalio stoties rūmai 62,223 mtr.
Mauručių stotis, sandėlis 94.491 m.
Kauno stoties rūmai 36,079 m.
Gaižunų stotis, vandent.bokšt. 78,051 m.
Jonavos stotis, t. p. 72,109 m.
Žeimio stotis, t. p. 70,764 m.
Baisogalos stotis, t. p. 98,239 m.
Rusų
Generalinio Štabo niveliacijos tikslumas buvo nedidelis (+2,2 mm.
vienam kilometrui). Dabartiniu metu precizinių niveliacijų tikslumas
žymiai didesnis (apie +0,5 mm. vienam kilometrui).
3. Gelžkelių niveliacijos.
Daug
hipsometrinės medžiagos teikia gelžkelių profiliai, ypač naujai
sustatyti (projektų profiliai pasižymi abejotinu tikslumu ir statant
gelžkelį kiek keičiami). Profiliuose retai nurodomi reperiai; dažniau
duodamos vien gelžkelio altitudės, t. y. antpyllo viršūnės arba pabėgių;
reikia pastebėti, kad projektuojamų gelžkelių profiliuose duodamos
altitudės pylimo briaunos (rusų „brovka"), 0,3 iki 0,6 mtr. žemiau
pabėgių, o vokiečiai profiliuose pažymi bėgio viršų (0,12 Iki 0,14 mtr.
aukščiau pabėgių). Gelžkelių profiliai nesuderinti su Gen. Štabo
altitudėmis; kiekvienas profilis reikalauja pataisų, nevienodų visame
ilgyje. Yra spausdinti sutrumpinti profiliai, iš kurių galima rasti
visas reikalingas altitudes su tikslumu kelių centimetrų.
Suderinimas
gelžkelių profilių Rusijoje buvo daromas atskiro biuro, prof. gen. J.
Šokalskio vedamo. Tam tikslui buvo rišami gelžkeliai jų susidūrimuose Ir
su patikimais reperiais ir surandamos profilių pataisos. To darbo
rezultatas — t. vad.Šokalskio katalogas ( Ю. М. Шокальский. Свод
нивеллировок железных дорог Европейской России и каталог над уровнем
моря железнодорожных станций. Выпуск первый. Петроград, 1917), kuriame duotos altitudės visų gelžkelių stočių su tikslumu 0,1 mtr.
4. Upių niveliacijos.
Prie
bendrų Nemuno tyrinėjimų, atliktų nuo 1893 iki 1897 metų vad.
aprašomosios partijos, inž. Cholševnikovo vedamos, pastatyta Nemuno
krantuose visa eilė geležinių reperių, kurių niveliacija surišta su
kitais reperiais. Dėl įvairių priežasčių niveliacijos altitudės skiriasi
nuo Gen. Štabo, pavyzdžiui Kaune jos žemesnės į 0,57 mtr.
Iš naujų niveliacijų kitų upių galima pažymėti naujus Dubysos-Ventos kanalo tyrinėjimus 1903-1904 m. inž. Šistovskio partijos
ir Nemuno kilpos tyrlnėjimus l913 m. sąryšyje su prof. Merčingo
sumanymu sunaudoti toje vietoje žymią hidraulinės energijos kiekį.
Charakteringa, kad Neris niekuomet nebuvo niveliuota. Yra keli reperiai
Palangoje iš 1901 metų Palangos uosto tyrinėjimų.
5. Miestų niveliacijos.
Ypatingai
svarbi niveliacija miestams, kuomet projektuojamas vandentiekis ir
kanalizacija. Miestai reikalauja precizinės niveliacijos su gan tankiu
reperių tinklu.
Vilniaus
Miesto Valdyba pasirūpino padaryti miesto trianguliaciją 1910 metais ir
precizinę niveliaciją 1911-1912 metais. Darbus vedė Maskvos Matavimo
Instituto profesorius M. Michailovas. Vilnius buvo aprūpintas 886 reperiais (M. Михайлов. Тригонометрическая сеть и точное нивеллирование города Внльиы. Москва, 1914. Известия Конст. Межевого Института, вып. 6), kurių altitudės suderintos su Gen. Štabu.
Kauno
Miesto Valdyba pavedė vandentiekio projektą sudaryti inž. Lind1ey'o
biurui Frankfurte. Šis biuras 1913 metais padarė Kauno niveliaciją,
pakankamai tikslią, kurios pėdsakai - 80 markių namų cokoliuose. Lindley'o niveliacija pririšta prie gelžkelio altitudžių, todėl skiriasi nuo Gen. Štabo į 0,29 mtr.
Iš kitų miestų tik Klaipėda turi savo niveliaciją.
Apskaičiavus visų niveliacijų ėjimo ilgį gauname, kad tos rūšies niveliacijos mūsų teritorijoje reikalinga padaryti 2051 klm. Kadangi vidutinio jūros horizonto, gerai užfiksuoto, mes neturime, tai pirmoje eilėje reikalinga niveliacijos ėjimais susirišti su Vokietija ir Latvija. Tokiu būdu patikrinus mūsų atliktą darbą ir kuo greičiausia duoti mūsų reperių altitudes. 1924 metais Pa- baltės
Geodezinė Komisija sudaryta Helsinkio konferencijoje, nusistatė vykdyti
trianguliaciją ir precizinę niveliaciją aplink Baltijos jūrą ir per
mūsų teritoriją kaip tik turi eiti precizinės niveliacijos surišimas
tarp Latvijos ir Vokietijos. Tą darbą mums reikalinga atlikti, kaip
prisidėjusiems prie Geodezinės Komisijos. Surišimą numatoma padaryti
geležinkelio linijomis: 1)Šiauliai—Telšiai — Kretinga — Klaipėda,
2) Šiauliai — Joniškis ir 3) plentu Šiauliai — Tauragė iki Stulgių. O
nuo Stulgių link Vokietijos vokiečiai okupacijos metu precizinę
niveliaciją padarė ir pastatydami visus reperius iki Šiaulių. Pirmųjų
metų niveliacija ir turi eiti šiomis kryptimis 1930 metais Karo
Topografijos Skyrius pavedė šio straipsnio autoriui pradėti precizinę
niveliaciją nuo Telšių link Šiaulių.
Pradžioj, visoje šioje linijoje reikalinga buvo parinkus markių ir reperių vietas juos įmūryti. Skirtumas tarp markės ir reperio yra tas, kad markė skaitosi daug pastovesnė ir todėl jos pastatymas turi būti geresnis. Markė arba
reperis susideda iš galvelės, išlietos iš keto ir geležinės štangos.
Toks metalų parinkimas padarytas tam, kad sunkiau būtų numušti
niveliacijos ženklo galvelę. Priešakinėje galvelės dalyje
įlieta varinė plokštelė altitudei užrašyti. Kadangi markės ir reperiai
apskriti ir tas apskritimas turi sferinį paviršių, tai už
niveliacijos tašką paimtas ženklo pats aukščiausias taškas. Tokia markių
forma turi dar ir tokį patogumą, kad prisirišimas prie jų daromas labai paprastai statant matuoklę ant niveliacijos taško. Karo Topografijos Skyriaus markė turi užrašą „KR. APS. MIN. Karo Topografijos Skyriaus 19.... m."; reperis turi tiktai Krašto Apsaugos Ministerijos įnicialus „K. A. M." Atstumas tarp markių linijoje Telšiai — Šiauliai, paimtas vidutiniai — 6 klm. Atstumas tarp reperių nuo 1,5 iki 2 klm
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą